Een beetje geschiedenis
Hier zit ik dan, een doodgewone jongen van 40 jaar, wacht even, 41 jaar oud, die al van zijn 21 jaar ervan droomt zijn eigen baas te zijn en nu eindelijk de stap aan het zetten is. Waarom nu? En waarom in een hectische wereld als IT waar het vol loopt met jonge veulens waar iemand van 41 aanvoelt als een oude knol?
Goeie vragen en ik weet niet eens of ik een simpel antwoord kan geven op de eerste. De kans bood zich aan, een samenloop van omstandigheden. Voor de 2e vraag heb ik wel een duidelijker antwoord en die verwijst naar mijn titel. Helemaal correct gekozen is die niet. Dat besef ik ook. De evolutie in een ambacht is beperkt. In IT is die razendsnel, maar tegelijk is die ook maar beperkt. Ik heb meer evolutie gezien in de eerste 10 jaar dat ik me met computers heb bezig gehouden dan in de 25 jaar daarna. Mijn eerste beestje was een Tandy TRS-80 Color Computer II uit 1986. Die heb ik nog altijd en hij werkt nog steeds.
Windows NT 4.0 en Windows 95 zijn vanuit gebruikersstandpunt niet zo ver verwijderd van Windows 10 dan MS-DOS of de Basic interfaces op de Tandy en de Commodore 64 en 128. En daarna ging het van die Windows 3.11 computers die puur stand-alone draaiden naar BBS-systemen, naar internet via modems, naar broadband, en nu IoT. Er zijn evoluties geweest. Maar 1 keer Windows 95 en het internet beschikbaar was, zijn ze veel geleidelijker geweest en minder opvallend. Veel van die evoluties bevinden zich dieper onder de motorkap. Dat is niet zo voor allemaal, android, iOS en dergelijke zijn duidelijk zichtbaar, maar dat maakt dat het voor een gewoon gebruiker allemaal zo vertrouwd wordt, dat het niet altijd meer duidelijk is wat er verandert.
Wat verwacht u van uw IT
Als er 1 ding van belang is voor iedereen die verbonden IT technologie gebruikt vandaag, is dat het moet werken. Het mag je normale werkzaamheden niet vertragen. Voor de meeste mensen is goeie IT, IT die niet opvalt. IT security is een van de belangrijke en vaak vergeten elementen hierin. Het is veel meer dan wat de meeste mensen denken. Naast technologie is een bewustwording van de gebruikers essentieel. Een goede onafhankelijke raadgever die u correct informeert met uw gebruikersprofiel in gedachten en die u raad geeft zonder direct te kijken naar wat hij kan verkopen aan u is daar essentieel in. Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat er geen absolute IT security bestaat. Eigenlijk is dat een pc die niet verbonden is met een netwerk en uitgeschakeld is. Heel nuttig is dat natuurlijk niet.
Anderzijds is de best mogelijke technische security natuurlijk niet voor iedereen de juiste oplossing. De IT security die gebruikt wordt door een grootbank kan een particulier of zelfstandige of zelfs een grote KMO uiteraard niet betalen. Uiteraard zijn hun risico’s ook veel beperkter en kunnen ze die met andere middelen perfect aanpakken voor een aanvaardbaar prijskaartje (soms zelfs gratis of bijna gratis).
Voor grotere bedrijven is er volop know-how beschikbaar. Grote IT-bedrijven lopen de deuren plat bij iedereen om het nieuwste te tonen en de scherpste prijzen te kunnen geven. En die bedrijven hebben ook zelf de nodige know-how in huis om gebakken lucht te onderscheiden van een echte oplossing. Maar ook zij hebben het vaak moeilijk om de juiste oplossing te kiezen voor hun situatie. En vaker dan ze durven toegeven worden grote bedrijven achteraf geconfronteerd met situaties waar de gekozen oplossing toch niet helemaal levert wat beloofd leek te zijn. Hoe kan een zelfstandige of een KMO dan verondersteld worden om een geïnformeerde keuze te maken over IT gerelateerde dingen als zelfs IT specialisten in de luren gelegd worden?
Wat zoekt u dan in een IT partner?
Een onafhankelijk raadgever met de nodige achtergrond in IT is wat u dan nodig hebt. De IT situatie in een KMO is uiteraard minder complex dan bij een multinational en met mijn tientallen jaren en heel brede ervaring in kleine, middelgrote en ook grote bedrijven, merkte ik dat ik me pas goed en trots voelde over mijn werk als ik een oplossing had geïnstalleerd waar ik 100% achterstond. En dat uitleggen op een zo eerlijk en begrijpelijk mogelijke manier. Dat is wat ik wil doen voor u.
Op een onafhankelijke manier, samen met u kijken welke IT oplossing voor u de beste IT oplossing is voor u en uw situatie (en uw bedrijf als u een bedrijf bent, maar ik sta ook ter beschikking van particulieren) en dankzij mijn uitgebreide netwerk kan ik u dit materiaal dan ook leveren aan een correcte en eerlijke prijs. En dat brengt ons tot onze titel. Ik wil IT beoefenen zoals vroeger onze ambachtslieden hun ambacht beoefenden, met een beroepseer die buiten kijf stond.
Iemand waarvan iedereen uit de omgeving wist dat als je er iets kocht of iets liet doen, dat het goed gedaan was, omdat hij trots was op zijn werk. Hij zou niets half afgewerkt achterlaten en als het door omstandigheden dan toch gebeurde, dan zou hij het ook toegeven en je zou het merken in de prijs. En als je iets wilde dat een slecht idee was, zou hij het je ook zeggen. Zijn reputatie was hem heilig. Dat is de service die ik je zal bieden. Ik wil jullie als klant voor de komende 40 jaar. Ik hoop dat ik dit nog kan doen als ik 81 ben, dan ben ik echt een oude knol in de IT.
Waarom zou ik die moeilijke weg kiezen?
Ik doe dit niet voor die 10 euro extra die ik kan verdienen als ik die duurdere oplossing kan verkopen. Ik doe dit, omdat ik trots ben op mijn werk. Ik doe dit voor de dag dat ik een project oplever en een klant tevreden maak, voor de dag dat u me ongevraagd aanbeveelt aan een collega of een vriend. Dat zijn dingen die me meer raken dan een nieuw contract tekenen. Uiteraard vind ik dat ook belangrijk.
Zonder contracten kan ik dit niet blijven doen, maar de dag dat ik het contract teken, begint voor mij het gedeelte waarvoor ik dit doe pas. Degelijke service aan een eerlijke prijs, met degelijke vakkennis, en waar u met vertrouwen naar terugkeert, zoals iedereen vroeger terugkeerde vroeger naar zijn vaste schoenmaker, smid of schrijnwerker. Een echte vakman kan moeilijke onderwerpen vertalen naar gewone taal die begrijpelijk is voor iedereen, zodat u weet dat uw IT materiaal klaar staat voor u als u het nodig hebt en u er niet grijs of kaal van wordt. Dat doe ik wel voor u.